UKK: Saako lasta kehua?

Jokainen lapsi ansaitsee kuulla joka ikinen päivä, kuinka ihana, tärkeä, täydellinen ja arvostettu hän on sellaisena kuin on. Lapsella on tarve tulla rakastetuksi ehdoitta. Se tarkoittaa, että olivatpa lapsen ominaisuudet mitä tahansa, hänen on tiedettävä että hän on arvokas, tärkeä ja täydellinen sellaisenaan.

Kehumistyylillä on kuitenkin merkitystä. Tutkimusten mukaan se vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi siihen, uskaltaako lapsi tarttua haasteisiin vai ei. Tämä tarkoittaa, että kehumisessa voi mennä metsään, ja kehuminen ei vanhemman hyvästä aikeesta huolimatta lujita lapsen uskoa itseensä, eikä tue pärjäämistä.

Kehumista ei pitäisi tehdä siitä syystä, että uskoo sen tukevan lapsen itsetuntoa. Silloin vanhempi helposti alkaa pönkittää niitä asioita, joita itse pitää lapsessa heikkouksina. Näin lapsi saa vihjeen, että hän on vääränlainen ja hänen täytyy muuttua tullakseen oikeanlaiseksi. Kun lasta kiitetään suorituksesta kertomalla millainen lapsi on, (esim. oletpa lahjakas) on kyse persoonaan kohdistuvasta kehusta, joka saa lapsen kytkemään tulevaisuuden epäonnistumisen minuuteen ja omanarvontuntoon. Lapset, joita on kehuttu hyviksi jonkun tekemisessä kokevat suurempaa häpeää epäonnistuessaan kuin he, joita on kannustettu yrittämään.

Kehumisesta seuranneita eroja on huomattu minäkuvassa jo taaperoikäisillä. On myös havaittu, että isommat lapset tunnistavat (opettajan) motivaatiokehuskelun ja siksi uskovat kritiikkiin enemmän kuin kehuihin.

Kehumisen välttäminen ei tarkoita, että lasta ei saisi kannustaa. Kyllä saa ja pitää. Lasta kannattaa kiittää ponnistelusta ja yrittämisestä. Yrittämisestä kiitetty lapsi pitää epäonnistumista vain tilapäisenä takaiskuna. Lasta kannattaa ohjata kiinnittämään huomiota miltä tuntui, kun hän ponnisteltuaan onnistui jossain. Yrittäminen, oppiminen ja ponnistelun lopputulos tuottavat itsessään mielihyvää, siihen ei tarvita kehusanoja. Se tukee myös lapsen sisäisen motivaation kehittymistä. Usein lapselle riittää, että aikuinen osallistuu innostumalla, ei kehumalla.

Vinkkejä arkeen
* Ole vilpitön. Älä kehu lasta turhaan.
* Älä kehu ja kiitä kaikesta, mitä lapsi tekee. Arkitoiminnoista ei tarvitse kehua.
* Ohjaa lasta itse kiittämään itseään ja iloitsemaan oppimisesta.
* Kannustus ei saa muuttua automaattiseksi. Turhat kohteliaisuudet ja superlatiivit vievät kärjen muultakin sanomiselta. Lapsi tunnistaa, milloin yrität tukea hänen itsetuntoaan ylisanoilla. Älä aliarvioi lasta.
* Jos lapsi laskee liukumäessä ja vilkuttaa, hän ei kaipaa kehua siitä kuinka hienosti hän laskee. Hän kaipaa huomiota, eli sitä, että osallistut iloon.

Esimerkkejä

1) Ominaisuuden kehuminen kannustaa lasta esittelemään taitojaan sen sijaan, että hän haluaisi opetella lisää. Tuotoksiaan esittelevä lapsi kaipaa aikuisen huomiota.

”Vau, oletpa sinä taiteellinen!”
”Olet harjoitellut kovasti piirtämään. Taidat pitää siitä?”

2) Täsmällinen kuvaus tilanteesta auttaa lasta ymmärtämään, mitä häneltä odotetaan ja miten hänen toimintansa vaikuttaa muihin ihmisiin.

”Upeaa, olit tosi taitava kun puit, kylläpä isi on ylpeä!”
”Hei, sinä puit itse ja me pääsimme nopeasti lähtemään. Kiitos yhteistyöstä!”

3) Lapsi voi hallita paremmin sitä, mitä tekee kuin sitä mitä on.

”Äidin kiltti tyttö laittoi tiskit!”
”Kun autoit minua tiskeissä, tulin iloiseksi koska minun ei tarvinnut tehdä yksin kaikkea.”

4) Lapsen on tärkeä oppia, että ponnistelu tuottaa mielihyvää ja häntä autetaan tarvittaessa. Virheet ovat mahdollisuuksia kehittyä eivätkä merkki tyhmyydestä.

”Oletpa sinä fiksu kun ratkaisit näin vaikean laskun.”
”Jaksoitpa ponnistella pitkään tehtävän parissa, taisit olla tyytyväinen kun ratkaisit sen? Haluaisitko, että ratkaisemme jotain yhdessä?”

5) Lopputuloksen sijaan huomio kannattaa suunnata prosessiin ja sen analysoimiseen. Näin tuetaan lapsen kykyä arvioida omaa toimintaansa ja kehittyä.

”Sait kokeesta ysin, oletpa etevä! Sinulla taitaa olla koko luokan parhaat arvosanat.”
”Taidat olla iloinen koenumerostasi! Mitkä kysymykset olivat sinulle helppoja? Missä jouduit miettimään enemmän? Oliko joku aihealue, johon olisit toivonut valmistautuneesi enemmän?”

Lue lisää aiheesta:
Heikkinen, Kirsi ja Huttu Tiina: Pää edellä. Näin tuet lapsen aivojen kehitystä. (2017, WSOY)
Helsingin sanomat, Tiede: Näin kehut lastasi oikein: Taitava kannustus motivoi, mutta huono kehu saa lapsen häpeämään (julkaistu 22.5.2017 klo 2:00)
Kirjaesittely: Unconditional Parenting

Seuraava kysymys:
Kuinka suhtautua lapsen uhma/tahtoikään?

Palaa UKK-sivulle

Share Button