Lauantai 26.9.

Kaikissa elämäntilanteissa ja ihmissuhteissa tärkeintä on olla ensin lempeä itselleen, jotta voi itseään kuluttamatta olla sitä myös muille. Itsemyötätunto on tutkitusti merkittävä tekijä ihmisen onnellisuuden kokemuksissa ja vastoinkäymisistä selviämisessä. Tämän päivän materiaalissa annetaan neuvoja ja tukea aikuisten myötätuntotaitojen kehittämiseen. Ollaan lempeitä!

Kirjaesittely: Ronnie Grandell – Itsemyötätunto

Ronnie Grandell on myötätuntokeskeiseen psykoterapiaan erikoistunut turkulainen työterveyspsykologi ja johtajuuscoach. Grandellin erikoisalana ovat ihmiset, jotka kamppailevat stressin, uupumuksen, ahdistuksen ja ihmissuhdeongelmien kanssa. Ronnie Grandellin teos ”Itsemyötätunto” on julkaistu vuonna 2015. Teoksessa kuvataan kattavasti itsemyötätunnon tarkoitusta sekä annetaan ohjeita lukuisiin helposti ymmärrettäviin harjoitteisiin.

Haastattelu: Ronnie Grandell

Kiintymysvanhemmuusperheet ry haastatteli Ronnie Grandellia Lempeän kasvatuksen viikolle 2020 aiheena itsemyötätunto.

Itsemyötätuntoharjoitus: Ronnie Grandell

Kirjaesittely: Mirja Sinkkonen – Mielen hoiva

Mielen hoiva on psykologi, psykoterapeutti ja psykoterapeuttikouluttaja Mirja Sinkkosen kirjoittama kirja myötätunnosta ja lohdutuksesta voimavarana – etenkin myötätunnosta ja ymmärryksestä itseä  kohtaan. Kirja on kirjoitettu lempeällä otteella ja se on helppo- ja nopealukuinen. Kappaleet ovat lyhyitä ja ytimekkäitä. Voisi sanoa, että vaikka kirjassa käsitellään vaikeitakin aiheita, se on silti hyvän mielen kirja.

Blogi: Ajatuksiani Ronnie Grandellin haastattelusta

Lue KiVa-aktiivin ajatuksia Ronnie Grandellin itsemyötätuntoteemaisesta haastattelusta. Millainen oli haastattelutilanne lempeän asiantuntijan kanssa? Lue blogi.

Blogi: Vanhempien ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen

Olisiko vanhemmuuskeskusteluun hyvä tuoda näkökulmia siitä, millaista on hyvä vanhemmuus – voisiko se toteutua erilaisilla tyyleillä ja monenlaisissa perheissä? Muun muassa näitä teemoja pohtii tohtorikoulutettava Mirjam Raudasoja KiVan blogissa, joka sisältää myös itsemyötätuntoharjoituksen.

Blogi: Minun myötätuntomatkani

Tässä blogikirjoituksessa yhdistyksen aktiivi kertoo, kuinka hän löysi itsemyötätunnon ja miten suuria merkityksiä se saikaan. Itsetunto, rikottu lapsuus ja omat vanhemmuuden kuopat löysivät uusia sävyjä myötätunnon avulla. Kirjoitus luo uskoa siihen, että jokaiselle epäonnistumista kokevalle parempi vanhemmuus ja huominen ovat saavutettavissa.

Lauantain itsemyötätuntoharjoitus: Tee Ronnie Grandellin harjoitus

Olemme suunnitelleet nyt Lempeän kasvatuksen viikon 2020 kunniaksi itsemyötätuntoharjoituskalenterin, joka sisältää yhden harjoituksen jokaiselle päivälle. Itsemyötätunto alkaa toimia omassa hyvinvoinnissa ja kiukunhallinnassa heti, kun sen aloittaa. Tietoisuustaitoja kannattaa kuitenkin harjoittaa joka päivä, koska niiden ansiosta tunteiden kannattelu muuttuu helpommaksi ja arjen vaikeat tilanteet saa sujumaan helpommin. Tee kuvan harjoitukset ja huomaat muutoksen jo viikossa. 

Itsemyötätuntohaaste Instagramissa

Haluamme haastaa kaikki osallistumaan LKV2020 itsemyötätuntohaasteeseen. Käy kurkistamassa Kiintymysvanhemmuusperheet ry:n Instagram storya, kopioi pohja itsellesi ja osallistu haasteeseen. Voit tägätä ystäväsi mukaan ja näin saamme vietyä itsemyötätunnon ilosanomaa laajemmalle. Muistathan tägätä @kiintymysvanhemmuusperheet , niin voimme lukea vastaukset. Osallistu haasteeseen Instagramissa.

#lempeänkasvatuksenviikko #lkv2020 #myötätuntoperheessä #apuakiukunhallintaan

Seuraa meitä ja osallistu keskusteluun:

Palaa takaisin Lempeän kasvatuksen viikko 2020 -sivulle.

Share Button