Tiistai 22.9.

Myötätunto sekä itseä, että muita kohtaan voi parantaa elämänlaatua. Itsemyötätunto auttaa haastavissa tilanteissa, joita syntyy jokaisessa perheessä ja myös muissa ihmissuhteissa. Tänään saat tietopaketin itsemyötätunnosta ja vertailuansan välttämisestä, sekä käytännön vinkkejä stressaavien perhetilanteiden kohtaamiseen.

UKK: Miksi itsemyötätunto on tärkeää vanhemmuudessa?

Kyky olla myötätuntoinen itseään kohtaan on olennainen osa vanhemman tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä omasta jaksamisesta huolehtimista. Itsemyötätunnon avulla vanhempi kestää paremmin omat turhautumisensa ja ne hankaluudet ja vastoinkäymiset, joita vanhemmuuteen väistämättä liittyy. Lue UKK.

Kirjaesittely: Susan M. Pollack: Self-compassion for Parents

Susan M. Pollak kertoo teoksessaan Self-compassion for parents “Aloita muutos tarjoamalla ystävällisyyttä, lempeyttä ja myötätuntoa ensin itsellesi. Ravitse ensin itsesi, niin voit sen jälkeen ravita lapsesi.” Teoksessaan hän esittelee sekä faktaa, että käytännön harjoituksia siitä, miten aikuinen voi lisätä myötätuntoa perheessä ja miksi aikuisen täytyy aloittaa itsestään. Vaikeiden tunteiden ja tilanteiden hallinnassa itsemyötätunto on tärkeä työkalu.

Kirjaesittely: Anna Kåver & Åsa Nilsson – Toimiva yhteys

Anna Kåverin ja Åsa Nilssonin kirjoittamassa kirjassa Toimiva yhteys esitellään menetelmä tai ajatusmalli, jonka avulla voi parantaa yhteyttä muihin ihmisiin ja näin ollen vahvistaa sekä parantaa eri ihmissuhteita.

Vau.fi: Ole myötätuntoinen itsellesi ja toisille äideille – näin teet sen

“Myötätuntoa on kyky kuunnella aidosti ja kyetä lievittämään toisen kärsivää oloa omilla sanoillaan, vaikka itse tuskan syyhyn ei pystyisikään vaikuttamaan. Hyväksi kuuntelijaksi voi oppia – se ei ole synnynnäinen ominaisuus.” Vau.fi haastatteli Kiintymysvanhemmuusperheet ry:n varapuheenjohtaja Petra Maskoa. Lue artikkelista viisi harjoitusta, joiden avulla voit opetella myötätuntoa sekä itseäsi että toisia kohtaan.

Blogi: Erityislapsen vanhemman tunteet ja itsemyötätunnon merkitys

Itsemyötätunnossa on omien ajatusten ja tunteiden tiedostamisen ja hyväksymisen lisäksi oleellista tunnustaa niiden inhimillisyys. On hyvä ymmärtää, että myös muut tuntevat samanlaisia tunteita. Teksti tarjoaa vertaistukea tunteiden vuoristorataan erityislapsen vanhemmille.

Kuvataulu: STOP

Mindfulness vähentää stressiä sekä aikuisilta että lapsilta, auttaa meitä keskittymään, olemaan läsnä ja helpottaa yhdessä toimimista. Ja mikä parasta, kun opimme kiinnittämään huomion tähän hetkeen, opimme myös nauttimaan siitä. Mennyttä emme voi muuttaa ja tulevaisuudesta emme tiedä. Siksi on tärkeä keskittyä siihen, mitä meillä on tässä ja nyt. STOP-harjoitus vähentää stressitilaa, auttaa siirtymissä ja toisaalta antaa hetken aikaa rauhoittua impulssin ja reaktion välissä. Haluatko kokeilla?

Video: STOP-harjoitus

Tätä harjoitusta voi käyttää monessa tilanteessa, koska sen kestoa on helppo säädellä. Tiukassa tilanteessa, kun ei meinaa hallita tunnereaktiota sen voi tehdä minuutissa. Silloin, kun on stressaantunut, tai haluaa aloittaa työskentelyn keskittymistä vaativassa tehtävässä, siihen kannattaa käyttää aikaa useampi minuutti. Harjoitus on helppo tehdä myös lasten kanssa.

Videotervehdys: Anu Niemi

Näyttelijä, ohjaaja ja teatteriopettaja Anu Niemi on koostanut lempeän “ensiapupaketin” kaikille hektistä lapsiperhearkea eläville vanhemmille Lempeän kasvatuksen viikon 2020 kunniaksi. Anu tuli tutuksi suurelle yleisölle Uusi Päivä TV-sarjasta. Anun lempeissä opeissa on moni löytänyt kontaktin kehoonsa ja mieleensä, ja oppinut ymmärtämään itseään syvemmin ja paremmin. Anu on myös joogaopettaja, jolle jokainen sielu ja keho on tärkeä ja kaunis.

Anu opettaa joogaa tällä hetkellä Studio Vintillä Tampereella. Studio Vintin palveluihin kuuluu myös Virtuaali Vintti, jonka avulla pääsee harrastamaan joogaa turvallisesti, edullisesti ja helposti omassa kodissa. Kuukausimuotoisen jäsenyyden avulla pääsee joogaamaan vaikka viikon jokaisena päivänä live-lähetysten sekä tallenteiden avulla. Jäsenyys Virtuaali Vintille maksaa 40€/kk.

Videotervehdys: Eevi Minkkinen

Valmentaja ja kirjailija Eevi Minkkinen lähettää kaikille Lempeän kasvatuksen viikon seuraajille lempeät terveiset Instagramin puolella. Eevi on tamperelainen itsetuntemusohjaaja ja kouluttaja, jossa yhdistyy syvyys ja keveys. Eevi bloggaa suositulla Hidasta elämää -sivustolla inhimillisistä itsetuntemuksen teemoista. Hänen suosittua instagram tiliä voit myös seurata @inhimillinenitsetuntemus. Eevin esikoiskirja Ole itsellesi armollinen julkaistiin alkuvuodesta 2018 ja kirja löytyy myös äänikirjana. Käy kurkistamassa Eevin terveiset KiVan Instasta.

Tiistain itsemyötätuntoharjoitus: Tee STOP-harjoitus

Olemme suunnitelleet nyt Lempeän kasvatuksen viikon 2020 kunniaksi itsemyötätuntoharjoituskalenterin, joka sisältää yhden harjoituksen jokaiselle päivälle. Itsemyötätunto alkaa toimia omassa hyvinvoinnissa ja kiukunhallinnassa heti, kun sen aloittaa. Tietoisuustaitoja kannattaa kuitenkin harjoittaa joka päivä, koska niiden ansiosta tunteiden kannattelu muuttuu helpommaksi ja arjen vaikeat tilanteet saa sujumaan helpommin. Tee kuvan harjoitukset ja huomaat muutoksen jo viikossa. 

#lempeänkasvatuksenviikko #lkv2020 #myötätuntoperheessä #apuakiukunhallintaan

Seuraa meitä ja osallistu keskusteluun:

Palaa takaisin Lempeän kasvatuksen viikko 2020 -sivulle.

Share Button