Vinkkilista “parhaat vinkit myötätuntoon vauva-aikana”

Huolehdi nukkumisestasi ja yleisestä palautumisestasi, priorisoi ne korkealle

  • nuku, kun vauvakin nukkuu. Kotityöt kyllä odottavat.
  • pyydä apua mahdollisten isompien lasten hoitoon ja kodin siisteyden ylläpitoon, jos koet kuormitusta.
  • perhepeti on useimmiten turvallisesti toteutettuna vaivattomin ja helpoin tapa nukkua ja tarjota samalla vauvalle läheisyyttä. Perhepedille ei ole yläikärajaa.
  • ulkoile päivittäin. Raitis ilma virkistää. 
  • säännöllisellä liikunnalla ylipäätään on valtava jaksamista tukeva vaikutus. Väsyneenä kevyt liikunta on parasta. 

Huolehdi siitä, että syöt enimmäkseen terveellisesti ja monipuolisesti. Pidä herkkuhetkiä hyvillä mielin 

  • tasainen ateriarytmi pitää verensokerisi ja sitä kautta vireystilasi tasaisempana.
  • terveellisellä ruualla hellit elimistöäsi.
  • myös herkkuhetket kuuluvat terveelliseen ruokavalioon.
  • vauva-arjessa kokeilemisen arvoinen vinkki on tehdä useampi ruoka kerrallaan pakastimeen ja sulattaa niitä ateria kerrallaan. 

Etsi somesta lempeää vertaistukea

  • Kiintymysvanhemmuusperheet ry:n ylläpitämistä fb-ryhmistä ja paikallistapahtumista saa lempeää, ymmärtäväistä ja myötätuntoista vertaistukea.

Unohda someidyllit, älä vertaa niitä todellisuuteen

  • muista, että useimmat jakavat someen vain parhaimmat palat.
  • filtterit ja rajaukset muuttavat todellisuutta rajustikin. 

Mieti jokaiselle päivälle ainakin yksi sinulle iloa tuova hetki tai asia ja toteuta se

  • hetki voi olla mitä vain kahvista ja suklaapalasta luontolenkkiin tai vartin musiikin kuunteluun.

Muista, että on täysin ok pitää vauvaa lähellä 24/7, etenkin mitä pienempi hän on. Kuuntele rohkeasti vaistojasi.

  • vauva ei voi olla liikaa sylissä tai lähellä. 
  • vauvan ensimmäistä kolmea elinkuukautta kutsutaan usein 4. raskauskolmannekseksi. 

Harjoita tietoista läsnäoloa ja mindfulnessia säännöllisesti

  • nämä parantavat tutkitusti kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Kiitä itseäsi joka päivä, huomaa hyvä itsessäsi

  • hyvä ruokkii hyvää! 
  • käy päivän huonot hetket läpi itsesi kanssa niin, että kuvittelet läheisimmän ystäväsi kertovan niistä. Puhu itsellesi kuten läheisimmällesi. 

Muista, että sinä riität!

Share Button