Vinkkilista “parhaat vinkit myötätuntoon vauva-aikana”

HUOLEHDI NUKKUMISESTASI JA YLEISESTÄ PALAUTUMISESTASI, PRIORISOI NE korkealle

  • nuku, kun vauvakin nukkuu. Kotityöt kyllä odottavat.
  • pyydä apua mahdollisten isompien lasten hoitoon ja kodin siisteyden ylläpitoon, jos koet kuormitusta.
  • perhepeti on useimmiten turvallisesti toteutettuna vaivattomin ja helpoin tapa nukkua ja tarjota samalla vauvalle läheisyyttä. Perhepedille ei ole yläikärajaa.
  • ulkoile päivittäin. Raitis ilma virkistää. 
  • säännöllisellä liikunnalla ylipäätään on valtava jaksamista tukeva vaikutus. Väsyneenä kevyt liikunta on parasta. 

HUOLEHDI SIITÄ, ETTÄ SYÖT ENIMMÄKSEEN TERVEELLISESTI JA MONIPUOLISESTI. PIDÄ HERKKUHETKIÄ HYVILLÄ MIELIN 

  • tasainen ateriarytmi pitää verensokerisi ja sitä kautta vireystilasi tasaisempana.
  • terveellisellä ruualla hellit elimistöäsi.
  • myös herkkuhetket kuuluvat terveelliseen ruokavalioon.
  • vauva-arjessa kokeilemisen arvoinen vinkki on tehdä useampi ruoka kerrallaan pakastimeen ja sulattaa niitä ateria kerrallaan. 

 ETSI SOMESTA LEMPEÄÄ VERTAISTUKEA

  • Kiintymysvanhemmuusperheet ry:n ylläpitämistä fb-ryhmistä ja paikallistapahtumista saa lempeää, ymmärtäväistä ja myötätuntoista vertaistukea.

UNOHDA SOMEIDYLLIT, ÄLÄ VERTAA NIITÄ TODELLISUUTEEN

  • muista, että useimmat jakavat someen vain parhaimmat palat.
  • filtterit ja rajaukset muuttavat todellisuutta rajustikin. 

MIETI JOKAISELLE PÄIVÄLLE AINAKIN YKSI SINULLE ILOA TUOVA HETKI TAI ASIA JA TOTEUTA SE

  • hetki voi olla mitä vain kahvista ja suklaapalasta luontolenkkiin tai vartin musiikin kuunteluun.

MUISTA, ETTÄ ON TÄYSIN OK PITÄÄ VAUVAA LÄHELLÄ 24/7, ETENKIN MITÄ PIENEMPI HÄN ON. KUUNTELE ROHKEASTI VAISTOJASI.

  • vauva ei voi olla liikaa sylissä tai lähellä. 
  • vauvan ensimmäistä kolmea elinkuukautta kutsutaan usein 4. raskauskolmannekseksi. 

HARJOITA TIETOISTA LÄSNÄOLOA JA MINDFULNESSIA SÄÄNNÖLLISESTI

 
  • nämä parantavat tutkitusti kokonaisvaltaista hyvinvointia.

KIITÄ ITSEÄSI JOKA PÄIVÄ, HUOMAA HYVÄ ITSESSÄSI

  • hyvä ruokkii hyvää! 
  • käy päivän huonot hetket läpi itsesi kanssa niin, että kuvittelet läheisimmän ystäväsi kertovan niistä. Puhu itsellesi kuten läheisimmällesi. 

MUISTA, ETTÄ SINÄ RIITÄT