Vanhemman hyvinvointi 

Vanhemman hyvinvointi on tärkeää, sillä hyvinvoivana vanhempi jaksaa hoitaa lastaan. Stressaantuneena tunnesäätely heikkenee aikuisellakin, jolloin lapsen tavallinen leikki tuntuu liian riehakkaalta ja lapsen kiukkuun tulee vastattua huutamalla. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan hyvinvointia harjoitusten avulla.

1.
Piirrä kello ja kirjoita kaikki ylös, mihin käytät aikaa tavallisena päivänä. Voit kirjoittaa halutessasi myös aikamäärät. Esimerkiksi kuinka paljon käytät aikaa uneen, kotitöihin tai leikkimiseen.

2.
Tutustu nyt vanhemman hyvinvoinnin palapeli-kuvaan. 

Kuva: Vanhemman hyvinvoinnin palapeli

Hyvinvointi rakentuu monesta tekijästä. Arjen rytmeillä, valinnoilla ja tavoilla on suuri merkitys. Ne valinnat ratkaisevat, joita teemme usein. Vanhemman ei ole aina helppo pitää itsestään huolta, sillä hänellä on huolehdittavanaan lapsi, joka ei itse kykene pitämään itsestään itsenäisesti huolta. Vaikka vanhemmilla olisi kuinka nukkumisen tarve, on vauvalle annettava maitoa keskellä yötä. Vauva-vaihe onkin intensiivinen ja tällöin vanhemman tarpeet tuntuvat olevan jatkuvasti täyttymättä. Pikkuhiljaa lapsen kasvaessa vanhemman tarpeita tulee myös voida täyttää. Arjen pyörityksessä: “töihin – päiväkotiin – kouluun – harrastuksiin – syömään – nukkumaan”, vanhemman tarpeet tukahtuvat ajan puutteeseen. Vanhempi saa ja hänen myös pitää arvostaa itseään ja hyvinvointiaan, sillä hyvinvointi ns. valuu alaspäin eli hyvinvoiva vanhempi jaksaa huolehtia paremmin lapsensa hyvinvoinnista. Vaikka tuntuukin, että vanhemman tarpeet jäävät täyttymättä, kannattaa asiaan pysähtyä. Joskus aivan pienillä teoilla saa arkeen uutta voimaa.

3. 
Katso ajankäyttö kelloasi ja arvioi, mihin hyvinvoinnin osa alueisiin käytät aikaa ja mikä jää vajaaksi.

4.
Pohdi, voiko arjen pieniä valintoja muuttaa niin, että vajaaksi jäävä hyvinvoinnin osa-alue tulisi edes hieman huomioiduksi.

Esimerkiksi jos huomaa, että ei saa ollenkaan omaa aikaa eikä liikuntaa, voisiko pyytää isovanhempia, ystäviä tai lastenhoitajaa hoitamaan lapsia kerran viikossa. Voisiko lasten ja aikuisten liikunnan tarve hoitaa samalla esimerkiksi lähtemällä metsäretkelle? Tai voisiko lapsen harrastuksen aikana lukea kirjaa, kirjoittaa, piirtää tai lenkkeillä somettamisen sijaan? Voisiko imettävälle vanhemmalle mahdollistaa lepohetkiä pitkin päivää, jos yöuni jää kovin vajaaksi?

Perheen hyvinvointia rakennetaan huomioimalla ja kuulemalla kaikkien tarpeet sekä neuvottelemalla siitä, miten kaikkien tarpeet saadaan mahdollisimman hyvin täytettyä. Perheessä voidaan esimerkiksi pitää perheneuvottelu siitä, mitä viikonloppuna tehdään. Yksi lapsi saattaa haluta elämyksiä, toinen lepoa ja vanhemman jakamatonta läsnäoloa leikkien, kun taas vanhempi kaipaa omaa aikaa harrastuksensa parissa. Tie hyvinvointiin ei ole suorittamista vaan itsestä ja perheen tarpeista huolehtimista. Tasapainon löytäminen vaatii jatkuvaa neuvottelua. Hyvinvoinnin ihannoimisessa ei tarvitse mennä liikuntainnostuksen äärimmäisyyksiin vaan tärkeää on pysytellä tasapainon, kohtuullisuuden ja armollisuuden lähettyvillä. 

5.
Kirjoita listalle n. 10 arvoa, joita haluat toteuttaa vanhemmuudessa.

6.
Arvioi, miten hyvin arvot näkyvät arjessasi. 

7.
Kirjoita esimerkkejä, miten toteutat arvoa arjessasi. Esim. Rehellisyys – puhun aina totta lapselleni enkä käytä valkoisia valheita tai huijauksia perustellessa, miksi jotain ei saa tehdä. Mikäli arvo ei juuri näy arjessasi, vaikka koet, että se on tärkeä, kirjoita esimerkkejä siitä, miten voisit paremmin toteuttaa arvoa. Mitä pienempiä tekoja, sitä parempi. 

8.
Haasta puolisosi ja isommat lapsesi käymään kanssasi arvo-keskustelua. Usein toistuvat riidan aiheet kumpuavat arvoristiriidosta. Esimerkiksi toiselle saattaa olla tärkeämpää leikkisyyden tarpeen täyttäminen kun taas toinen arvostaisi järjestystä ja siisteyttä.

9.
Neuvotelkaa ja kirjoittakaa lista (n. 5kpl) perheen yhteisistä arvoista.

10.
Laittakaa lista esille, muistuttamaan siitä, miten haluatte elää.

Huomioi, että vanhemmuus on pikemminkin ultramaraton kuin pikamatka. Näin ollen hyvinvoinnin treenauksen ei kannata olla lyhyitä pyrähdyksiä vaan arjen pieniä tekoja. Mikäli tuntuu, että hyvinvoinnissa olisi paljon korjattavaa ja muutettavaa, kannattaa aloittaa aivan pienistä asioista mieluummin kuin päättää tehdä suuria muutoksia. Vanhemman voimavarat ja aika ovat rajallisia, jolloin suuret muutokset kaatuvat helposti alkuinnostuksen jälkeen mahdottomuuttaan. Muutos lähtee liikkeelle aivan pienistä askelista. Tee vain sellaisia muutoksia, joita voit jatkaa koko loppuelämäsi. Itsemyötätunto olkoon supervoimasi hyvinvoinnin poluillasi. 

Esimerkki arvoja on koottu alle, mutta niitä löytyy myös paljon lisää.




Julkaistu 5/2022.